tirsdag den 12. april 2016

Rapport

Ø  Analyse af det valgte værk

Titlen på det berømte maleri af P.S. Krøyer er Sommeraften på Skagen Sønderstrand, maleriet er fra 1893, maleriet var derfor med i det moderne gennembrud og er nu udstillet på Skagen Museum. Sommeraften på Skagen Sønderstrand kom til Skagens Museum i 1986. Det blev købt af den tyske bladkonge Axel Springer i 1978, men han forærede det til Skagens Museum mod, at han måtte have det hængende i sit hjem i 20 år. Han døde imidlertid i 1986, og samme år overlod hans enke billedet i museets varetægt.
Skagens Museums konservatorer har i en længere årrække holdt øje med maleriet. Konservatorerne har konstateret, at der med tiden er opstået nogle bittesmå afskalninger i maleriets overflade, som det nu er blevet nødvendigt at behandle, så det enestående maleri kan bevares intakt for eftertiden. Derfor søgte Skagens Museum om penge til at får maleriet behandlet. Der er blevet fundet sandkorn i hele maleriet overflade, men koncentrationen af sandkorn er ekstra stor i billedets himmel og sandområde. Det er ikke blevet bevist, men det tyder på at P.S. Krøyer har arbejdet med sådanne dele af maleriet, mens han stod på stranden. Selvom billedet uden ramme måler 100 x 150 cm, og det ikke har været nemt at transportere, så har det været vigtigt for fuldendelsen af maleriet at det blev bragt ned på stranden.
P.S. Krøyer fik ideen til billedet i 1892, i forbindelse med et middagsselskab der blev holdt i Krøyers hus. Efter middagen gik gæsterne ned til stranden for at nyde sommeraftenen, og Anna Ancher og Marie Krøyer gik en tur langs stranden.
P.S. Krøyer har valgt at skabe en stille og rolig stemning i maleriet, Sommeraften på Skagen Sønderstrand. Det meste af billedet er blåt, da det er malet ude ved havet, den anden halvdel er dækket med sand og måden Krøyer har delt de to elementer er ved at vælge et perspektiv som gør at der går en skrålinje nede fra venstre hjørne og op til højre hjørne. Farverne i billedet springer ikke ud i ansigtet når man kigger på maleriet, de bliver siddende og giver en, en varm følelse af sommer. Billedet virker så virkeligt fordi det er så stort, men også at man kigger på de to kvinder på billedet og føler at man står der hvor P.S. Krøyer stod da han malede billedet. De farver han har brugt giver en, en varm følelse af en dejlig sommeraften og man kan nærmest mærke vinden der lige så stille skubber vandet op på stranden. De to kvinder på billedet er Anna Ancher og Marie Krøyer. De to kvinder er gift men henholdsvis P.s. Krøyer og Michael Ancher. Anna Ancher var selv en stor del at det moderne gennembrud da hun var en af Skagen malerne, hun har for eksempel malet maleriet, Pigen i køkkenet. Det vigtigste er stilheden og venskabet mellem Anna Ancher og Marie Krøyer.   


Ø  Analyse og præsentation af kunster

P.S. Krøyer også kaldt Peder Severin Krøyer, blev født d. 23. juli 1851 og han døde den 20 eller 21 november 1909. P.S. Krøyer var en dansk maler og han er kendt som en af skagensmalerne. Han blev født i Norge men er opvokset i København hos sin moster. P.S. Krøyers malerier er blandt de dyreste danske malerier på auktion, mange af dem har opnået priser på over en million kroner. Det maleri der har opnået den højeste pris er Marie i haven fra 1895, hvilket jeg havde med i mine overvejelser, prisen nåede op på 7.835.000 danske kroner.

 Krøyer studerede på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1864 – 1870 – og i 1873 fik han guldmedalje og et stipendium. Han opholdte sig meget i Hornbæk, hvor han arbejdede udendørs sammen med andre malere. Derefter rejste han til Tyskland og Frankrig, hvor han arbejdede og studerede i flere år. I 1878 rejste han til Spanien og Italien, grunden til at han flyttede til Skagen for første gang i 1882, var mødet med ægteparret Anna Ancher og Michael Ancher. Derefter blev det sommer i Skagen og Skagensmalerne blev skabt med Krøyer i midtpunkt.
I foråret 1889 blev han forlovet med den unge kunststuderende Marie Triepcke og holdt bryllup på hans egen fødselsdag hos svigerforældrene i Tyskland. Bryllups- og studierejsen gik til Italien og den varede i to år. Da Marie også var maler, blev rejsen en stor personlig og kunstnerisk oplevelse for det nygifte par. Skagen var i centrum i 1890’erne og ægteparret overtog et hus i Skagen Plantage i 1894, dette hus blev døbt Krøyers Hus. P. S. Krøyer malede en del portrætter og det var blandt andet det der gjorde at han blev en velstående kunstner.
I 1886 til 1904 blev Krøyer behandlet med kviksølv og blev syg, han mistede næsten synet på venstre øje. Hvad Krøyer fejlede vides ikke med sikkerhed, han kunne have arvet sin mors bipolar affektiv lidelse.
Det var hårdt for Marie og den lille familie, og derfor rejste Marie en gang imellem bort. På disse rejser mødte hun i 1902 en ung svensk komponist ved navn Hugo Alfvën. Selvom Marie var sammen med en anden mand ville Krøyer ikke skilles, han håbede på at hun en dag ville komme tilbage til ham. Det var først tre år efter da Marie ventede Alfvëns barn, at Marie gik helt fra Krøyer og flyttede sammen med Alfvën. Herefter blev Krøyer flere gange indlagt på hospitalet i Middelfart, men på trods af alle indlæggelserne færdiggjorde han et storslået maleri: ’’Skt Hansblus på Skagens Strand’’ i 1906. Herefter tog sygdommen til og Krøyer døde i 1909 og blev begravet på Skagen kirkegård.

Ø  Beskrivelse af arbejdsproces

Jeg har været i gang i et stykke tid og min far har skåret min plade til. Den skulle vaskes, børstes og slebes. Og på billedet her ved siden af kan man tydeligt se fremskridtet, højre side af pladen er slebet, og ja venstre er ikke. Efter hele pladen var splint fri skulle billedet at Anna Ancher og Marie Krøyer sættes på. Det gjorde jeg ved hjælp at tapetklister, det ses på billedet her under. Det tog et godt stykke tid og jeg skulle være meget præcis.

Så kom jeg til sømmene, og det var ikke helt så let som jeg havde forudset. Efter mange overvejelser fandt jeg frem til at jeg ville lave en ramme med sømmene i stedet for at sætte dem hen over sandet på billedet. Jeg startede med at sætte to rækker søm ud på hver side men efter ar jeg havde fået snoren på kunne jeg se at det ikke var et hit, derfor rammerede jeg en ekstra række søm. Og måske endda sætte flere søm indimellem de rækker jeg allerede har sat. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar